Reflexió és támogatás önmagad jobb verziójához
A coaching történeti háttere
A coaching el?zményei között már az ókori görög filozófus Szókratész neve is felmerül. A valódi el?zmény a kaliforniai Esalen Intézet megalakuláshoz köthet?, melyet Richard Price és Michael Murphy hozott létre az 1960-as években. Az Intézet m?ködésének alapja az a gondolat volt, hogy a humán lehet?ségeknek számtalan, még fel nem tárt dimenziója létezhet. A coaching kialakulása szempontjából az Esalen Intézet jelent?sége abban áll, hogy gy?jt?helye volt mindazoknak a gondolkodóknak, akiket a coaching különböz? megközelítésének szellemi hátterében megtalálhatunk.
A coaching történetében fordulópontot jelentett, amikor 1995 körül az USA-ban és Európában az üzleti szervezetekben is megjelent a coaching. Els?ként az IBM volt ilyen cég Amerikában.
A coaching napjainkban
A coaching szakmai meghatározása hatalmas változáson ment keresztül a kezdetekhez képest. A coaching mint a tanulás, a változás, megújulás céljából folytatott párbeszéd coach és ügyfél között,
Magyarországon el?ször a 90-es években jelent meg, és gyökeresen új szervezeti kultúrát hozott magával, ezzel együtt hozta a coaching gyakorlatát is hazánkba. A coaching napjainkra a személyi és szervezeti változásokat támogató lehet?ségek egyik hatékony formájává vált, az ügyfelek tanulásával és fejl?désével foglalkozik. El?segíti a személyes fejl?dés lehet?ségét, javítja a teljesítményt és általa képessé válhatunk arra, hogy tudatosan szemléljük és elemezzük saját m?ködésünket, beleértve az érzéseink megértését is.
A coaching céljai
A siker és a sikeres ember vágyálma mindnyájunkban ott él. Tudjuk ennek elérése nem kizárólag szerencse kérdése, hanem egy következetes, kitartó munka eredménye, melyhez szükségünk van önmagunk jobb megismerésére, pozitív meger?sítésére, er?ink felismerésére és összpontosítására. A coachingban az els?dleges fókusz olyan stratégiák felállításán van, amelyek személyes vagy szakmai célok éléréséhez vezetnek.
A coaching céljai az általam végzett coaching folyamatokban a cselekvés javítására irányulnak. A
tevékenység javításával kapcsolatban a kiindulási helyzetb?l:
A szupervízió megközelítés?, reflektív coaching
Mind a szupervízióban, mind a coachingban a középpontban a szakmai feladatok – például a szakmai szerep, személyes és szakmai kompetencia vizsgálata, annak kihatása a szervezetre – állnak. Ezen alapvet? hasonlóságok mentén beszélhetünk szupervízió alapú vagy megközelítés? coachingról, ahol a szupervíziós alapot a reflektív munkamód és az önreflexió m?ködésbe hozása jelenti. A folyamat elején a közösen kit?zött célt, az id?keretet és valamennyi a közös munkára vonatkozó összes megállapodást szerz?dés rögzíti. Céljaiban lehet teljesítmény orientált, interakció- vagy kapcsolatorientált, felismerés orientált és segíthet különböz? alapkérdések pl. a munka értelmének tisztázásban. A coaching támogathat szerepmagatartást, javíthatja a szerepek megélését, és tisztázhatja a szerepeket.
Egy alkalom 90 perc